Usai sudah menjiwai Husin, Mon, Jin Pakai Toncit. Filem yang ditunggu jelata Malaysia bagi
melihat sisipan dari kaca mata Mamat Khalid tentang perihal filem. Selama mana
ini kita disogok dengan pelbagai jalur rencah pengkarya Malaysia yang tidak
selari dengan Mamat Khalid. Dia merupakan satu satunya dalam industri ini.
Berbeza. Memang berbeza.
Pada awalnya momentum diri sudah disiat siat dengan
kejanggalan yang mana berbeza rasanya dengan kehendak jiwa. ‘Ini bukan yang aku
mahukan menerusi Mamat Khalid’. Babak demi babak disusun seperti begitu dibuat
buat dan begitu mengelirukan. Lantunan plot juga sedikit demi sedikit membinasakan
jiwa sehingga hati ini berasa mahu meninggalkan layar. Peluang demi peluang
juga diberi dengan mengaplikasi erti sabar dalam menunggu peluang untuk menabik
karya ini.
Sehinggalah Dr. Shamsuddin muncul dalam memulakan
pengembaraan panjang ceritera ini. Dr Shamsuddin membawa unsur magical yang
begitu dekat dengan unsur ‘dunia’. Doktor. Pangkat. Siapa yang menidakkan kata
berpangkat? Siapa? Sinis bicara Mamat Khalid dalam menggubal watak Dr
Shamsuddin. Kampung Pisang seakan tunduk dengan telunjuk Dr Shamsuddin atas
dasar nama namun disebalik itu mereka tiada sedar atas kebinasaan yang sedang
mereka bina melalui cara Dr.Shamsuddin.
Watak Husin juga berbeza. Kini Husin lebih pendiam dan
kurang bertindak sebagai penyelamat namun lebih kepada pemangsa keadaan. Walau
jua Husin bersuara, siapa yang akan percaya? Siapa Husin? Apa lebihnya dia dari
Dr Shamsuddin? Tiada. Maka, terungkai mengapa Husin bertindak seakan mengumpul
rajuk di dasar hati.
Hati suka melihat babak Dr Shamsuddin membaca mantera di
sekeliling Balai Raya. Gaya dan personaliti tertumpah seperti gaya di dalam
filem Luar. Kung Fu Hustle yang terlintas difikiran selama melihat babak ini.
Tetapi tidak mengapa. Tiada salahnya. Cuma kagum dengan bahasa badan Dr
Sghamsuddin yang begitu meyakinkan. Kesan khas yang digunakan juga menjadikan
cerita lebih segar dan berbeza berbanding dua naskah Kampung Pisang yang lepas.
Bertitik tolak kepada Zombi Kampung Pisang, kini telah
dikitar segala isi naskah menerusi Hantu Kak Limah Balik Rumah hinggalah kepada
yang terkini, Husin, Mon, Jin Pakai Toncit. Bagi saya, kita seharusnya melihat
segala sudut dan meletak jiwa sepenuhnya dalam melihat kepada karya-karya nakal
Mamat Khalid. Unsur-unsur luar jangkaan dan sinis menjadi intipati penting
dalam mengembangkan jalur penceritaan sesebuah naskah si Mamat Khalid.
Ramai yang berkata naskah ini tidak segah karya sebelum.
Tetapi tidak mengapa Mamat Khalid. Hati ini percaya dengan gagasan mu !
Biar mereka mengherdik,
Biar mereka meludah,
Jangan terasa terjentik,
Teruskan dengan karya merah.
79 %
No comments:
Post a Comment